Den forkerte dæktype går ud over trafiksikkerheden, men mange danskere hænger i bremsen, når det kommer til at få skiftet.Lyt: www.dampradioen.dk.
Foråret er på trapperne - og med det kommer en fast tradition: skift til sommerdæk.
Men rigtig mange danskere glemmer det, viser ny undersøgelse fra GF Forsikring - og det kan blive farligt.
Tommelfingerreglen er, at bilen skal have vinterdæk på, når temperaturen kommer under 7 grader.
Og når temperaturen kommer op igen, er det tid til sommerdæk.
Det lyder måske nemt, men det er en anden sag i praksis.
Sommer- og vinterdæk har gode egenskaber i hver deres sæson, og de er begge lige vigtige.
Undersøgelsen afslører, at nogle glemmer at skifte dæk i tide, og det vil vi gerne sætte fokus på.
Vinterdækkene er mest sikre i vinterhalvåret, fordi deres gummiblanding og mønster giver bedre vejgreb og er bedre til at dræne vand.
Det passer godt til den kolde og våde årstid.
Til sammenligning bliver sommerdæk hårde, når det er koldt, og det giver en meget længere bremselængde i vintervejret.
På nationalt plan har den årlige dækoptælling vist, at i alt 316.000 biler kører rundt med sommerdæk i vintermånederne.
Vinterdæks mønsteropbygning og gummiblanding passer rigtig godt til det sene efterår, vinteren og det tidlige forårs lave temperaturer og vejrlig.
Vinterdæk har bedre vejgreb ved de lave temperaturer og er også bedre til at dræne vand.
Sommerdæk bliver hårde, når det er koldt og griber dermed ikke fat i asfalten på samme måde.
Sommerdæk har en meget længere bremselængde i koldt vejr.
Fri entré